בקיצור: בחודש דצמבר לבדו נשבר שיא מספר הנסיעות היומי הממוצע- 1,406 נסיעות- הזמנה כל דקה // למעלה מ- 5.4 נסיעות ביום לרכב בממוצע- מהנתונים הגבוהים בעולם // כל רכב של אוטותל נוסע בממוצע 168 נסיעות ומשרת מעל 20 משפחות שונות בחודש // 8,500 מנויים המשלמים דמי מנוי חודשיים // והשיא – אוטותל הוא אחד המובילים בעולם מבחינת מס' נסיעות ומס' הק"מ ממוצעים ליום
מיזם הרכב השיתופי של תל אביב-יפו, "אוטותל", מסכם את שנת 2018 וממשיך להציג נתוני צמיחה בכל הפרמטרים (מספר מנויים משלמים, מספר נסיעות יומי, ממוצע דקות נסיעה לכל משתמש, מרחקי נסיעה, וכו).
קהל המשתמשים הנאמן, ש-96% ממנו מתגוררים בתל אביב-יפו, מצביע ברגליים ומאמין בשירות וביתרונותיו ולראייה, בחודש דצמבר נרשמו שיאים בכל הפרמטרים, לרבות מספר הנסיעות היומי, מספר דקות ההשכרה לרכבי אוטותל, מספר המנויים שעשו שימוש ברכב במהלך החודש וכו'.
המיזם, שהושק באוקטובר 2017, מפעיל כיום 260 רכבים ו- 520 חניות ייעודיות לשירות ברחבי העיר ופועל במודל "הצף", מנויי המיזם יכולים להחנות בחניות הייעודיות ל"אוטותל" בלבד או להחנות ברחבי העיר היכן שמותרת חנייה. נתוני השימוש מראים כי מספר המנויים הרשומים גדל בעקביות מידי חודש מאז השקת המיזם ומונה כיום כ-8,500 מנויים משלמים, שיכולים לבצע הזמנה בכל רגע נתון.
- מנתוני הנסיעה עולה כי כמות ההזמנות בחודש מתחילת הפעילות הולכת וגדלה ובסה"כ התבצעו 438,000 הזמנות שמומשו בשירות. נתון המעיד על עליה יציבה מחודש לחודש בכמות ההזמנות והשימושים ברכבי המיזם (מבלי שמספר הרכבים בשירות גדל) בחודש דצמבר האחרון, מנוי אוטותל ביצעו 43,593 נסיעות ברכבי אוטותל.
- נתוני חודש דצמבר עולה כי בכל רכב של אוטותל בוצעו 168 נסיעות ובסה"כ 3450 דקות נסיעה חודשיות בממוצע לרכב. לצורך ההשוואה, בתחילת שנת 2018, ביצע רכב אוטותל, בממוצע חודשי, כ-1891 דקות. כלומר גידול בכ-82% מתחילת השנה (וזאת ללא גידול בכמות הרכבים בשירות).
- כל רכב אוטותל משרת כיום כ-20 משפחות בעיר, זמן הזמנה ממוצעת באוטותל – 24 דקות ומרחק נסיעה ממוצעת באוטותל – 5.49 ק"מ.
- שעות הביקוש לאוטותל הן כמעט לאורך כל שעות היום כאשר הפיק בשימוש הינו בין 18:00-20:00.
ומה קורה בעולם? מיזם הרכב התל אביבי הוא אחד המובילים בעולם מבחינת מס' נסיעות ומס' הק"מ ממוצעים ליום, בהשוואה לעשרות מיזמי רכב שיתופי אחרים הפועלים בעולם, כפי שעלה בממצאי מחקר שנערך באוניברסיטת צ'אלמרס לטכנולוגיה בשוודיה Chalmers) University of Technology) בשנת 2017. המחקר השווה בין מיזמי רכב שיתופי ב-22 ערים מובילות בעולם, הפועלים במודל "הצף", מנויי המיזם יכולים להחנות בחניות ייעודיות בלבד או להחנות ברחבי העיר היכן שמותרת חניה. (זהה למודל אוטותל).
הממצאים המובאים בטבלה משקפים ניתוח של המיזמים השונים לפי פרמטרים: מספר רכבים, זמן נסיעה ממוצע, מרחק הנסיעה הממוצע (בק"מ) ומספר נסיעות ממוצע לכל רכב ביום.
אוטותל- תל אביב- 260 רכבים, 24 דקות , 5.49 ק"מ, 5.6 נסיעות בממוצע ליום.
"אוטותל" הוביל את מהפכת התחבורה השיתופית בעיר ומהווה חלק מהמאמצים של עיריית תל אביב-יפו לקדם פתרונות תחבורה חדשניים ואלטרנטיביים בעיר, ולצד כל הפתרונות הנוספים, מאפשר לתושבי העיר ולמבקריה לוותר על רכבם הפרטי ולהתנייד בעיר בתחבורה ציבורית בלבד, כדי לצמצם את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר ולהוזיל במעט את יוקר המחייה. לצד פרויקט "אוטותל", מובילה העירייה ב-15 שנה האחרונות מהלך כולל לקידום תחבורה יעילה ואינטגרטיבית המשלבת אמצעים שיהוו חלופות לרכב הפרטי, ביניהם: קידום מערכות הסעת המונים – קווי הרק"ל, קידום תכנית לעידוד רכיבה על אופניים כאמצעי תחבורה אלטרנטיבי, מערך שיתוף אופניים – תל אופן, השקעה של עשרות מיליוני שקלים בשנה בהרחבת תשתיות שבילי האופניים, שיפור בתחבורה הציבורית על ידי קידום מערכי העדפה בנתיבים מהירים לעיר במסגרת פרויקט "מהיר בעיר" ושילוב טכנולוגיות תחבורה חכמה בתחנות אוטובוס. משנת 2000 נסללו בעיר כ-140 ק"מ של שבילי אופניים ובשנה הנוכחית מתוכננת תוספת משמעותית של שבילים בהשקעה של למעלה מ-30 מיליון ש"ח.
נוסיף כי הכנסות העיריה מהמיזם במגמת עלייה מחודש לחודש, כשבחודש דצמבר האחרון נאמדו הכנסות המיזם בכ-1,239,000 ₪ (כולל מע"מ). אם ימשך הגידול בשימושים ובהכנסות העירייה הדבר צפוי להביא לצמצום היקף הסבסוד העירוני אשר הוערך בטרם השקת השירות.